Joni Termonen's Avatar

Joni Termonen

@jonitermonen.bsky.social

Kirjastonhoitaja ja harrastelijakirjailija.

112 Followers  |  221 Following  |  761 Posts  |  Joined: 10.06.2025
Posts Following

Posts by Joni Termonen (@jonitermonen.bsky.social)

Olisi kyllä samalla sosiaalinen ja fysiologinen painajainen istua tuntemattoman vieressä Onnibussissa monta tuntia.

03.03.2026 12:01 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

From the French equivalent of The Onion

Seeking revenge, Dubai parachutes 3000 influencers on Tehran.

03.03.2026 10:12 — 👍 562    🔁 150    💬 8    📌 2

Otsikon sanavalinnoista tulee jotenkin mieleen tämä:

lehtilehti.fi/2005/04/kuol...

03.03.2026 08:29 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0
Teksti-tv:stä:

Laser HT - SaPKo 5-1 (1-0, 3-1, 1-0)
51.49 5-1 Liniaev sr

voitot 3-1

Teksti-tv:stä: Laser HT - SaPKo 5-1 (1-0, 3-1, 1-0) 51.49 5-1 Liniaev sr voitot 3-1

Farssi. #pässinpaluu

02.03.2026 18:43 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Anagrammi?

Sanna Marin = Annas m(inulle) Iran

02.03.2026 18:36 — 👍 3    🔁 0    💬 0    📌 0

Joo, "turvallistamisen" ikävä juttu on se että se vain näyttäisi toimivan poliittisesti.

Putinin suosiota Venäjällä selittää kai juuri vertailu kaoottisempaan 90-lukuun, jota vasten 2000-luvun Venäjä näyttäytyy turvallisempana ja järjestäytyneempänä.

02.03.2026 16:27 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Mulla on teoria joka voi olla ihan pielessä.

Se että ihmiset hyväksyvät laillistetun pahuuden on seurausta syvästä pelosta ja turvattomuudesta. Ne taas ovat seurausta laittomasta, täysin hallitsemattomasta pahuudesta.

Julmakin laki voi olla joidenkin silmissä parannus julmalle laittomuudelle.

02.03.2026 07:10 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 1

Kun nyt mietin asiaa, niin oikeastaan eurooppalaisia maita tulee arvioitua kovemmilla kriteereillä kuin muita. Unkari on siksi ollut matkustusboikotissa (tosin en tiedä olisinko muutenkaan käynyt). Mutta kävin viime vuonna Slovakiassa, missä on melkein yhtä urpot hallitsijat tätä nykyä.

01.03.2026 15:18 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Mullakin Venäjä on varmaan epädemokraattisin ja kurjin maa jossa olen käynyt, Aasiassa en ole edes käynyt.

Mutta yritän ajatella että valtio ja kansalaiset eivät ole sama asia. Jokaisessa maassa on jotain hienoa, ainutlaatuista ja näkemisen arvoista. Nyky-Venäjälle en toki matkustaisi ihan hetkeen.

01.03.2026 13:51 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Juu, ei me tästä olla eri mieltä. Itsekin yritän pitää jotain rotia.

Mutta matkustaminen jonnekin ei vielä kerro ihmisen moraalista juuri mitään. Ei esim. Thaimaa ole eri mittareilla myöskään kovin demokraattinen paikka, mutta harvoin kuulee kritiikkiä sinne matkustavia kohtaan.

01.03.2026 13:31 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Joo, mutta tää on tavallaan eri kysymys.

Arabiemiraatit ei mikään puhtoinen valtio ole. Mutta ei ne mitään Iraniin verrattavia pahiksiakaan ole. Demokratialuokitusten perusteella jos matkustaa, niin valtaosa maailman maista jää näkemättä.

01.03.2026 13:16 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Eihän Dubai liity Iraniin kuin epäsuorasti. Minusta ei ole kohtuutonta tai pikkumaista harmistua tällaisesta.

Sama idea, että jos vaikka Ukraina hyökkäisi Venäjälle ja Venäjä sitten puolestaan reaktiona iskisi Georgiaan. Ilkuttaisiinko silloin Georgiaan matkustaneille, että mitäs läksit.

01.03.2026 12:01 — 👍 2    🔁 0    💬 2    📌 0

Joo. Toki kyllähän kirjastot jatkuvasti kilpailevat kirjakauppojen kanssa paperikirjakokoelman laajudessa. E-kirjaston potentiaali olisi minusta paljon nykyistä isompi.

E-aineistoissa ainakin kustantajien nihkeys ja lisensseihin pohjautuva myyntimalli hankaloittavat tilannetta.

01.03.2026 10:22 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Tollompikin varmaan ymmärsi että Iraniin ei kannata matkustaa, mutta kyllä sillä musta on selvä ero vaikka Dubaihin, joka on ollut turvallinen matkakohde.

Se, että Dubain turvallisuus voisi yhtäkkiä muuttua, olisi vaatinut harjaantuneempaa maailmanpolitiikan tietämystä kuin ainakaan itselläni oli.

01.03.2026 10:14 — 👍 10    🔁 0    💬 0    📌 0

E-kirjasto on tosiaan lehtien lukemiseen ihan hyvä.

Mutta mielestäni e-kirjojen/äänikirjojen hankkimiseen määrärahat ovat naurettavan pieniä, valikoima suppea ja sikäli palvelu on ollut pettymys.

01.03.2026 10:04 — 👍 3    🔁 0    💬 1    📌 0

Itse olen rehellisesti sanottuna optimistinen Suomen ja Euroopan talouden ja tulevaisuuden suhteen. Oon samaa mieltä että ihmiset voisivat hyvällä syyllä olla optimistisempia.

Mulla suurimmat syyt pessimismiin eivät liity talouteen, vaan ilmastonmuutokseen, luontokatoon ja äärioikeiston nousuun.

01.03.2026 10:00 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Maskuliininen karnevaali vs. idealistinen anarkia?

28.02.2026 19:20 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Joskus ahistaa sellainen puhe että kunnon kansalaisen pitäisi uhkua ostovoimaa ja kuluttaa, jotta saadaan talous nousuun.

Miksei puhuttaisi että kunnon kansalaisella pitäisi olla kuluttajan identiteetin sijaan luovuttajan identiteetti. Hyvä ihminen olisi sellainen joka ei haalisi asioita itselleen.

28.02.2026 15:36 — 👍 5    🔁 0    💬 2    📌 0

Totta kai hallitus on odottanut kasvun alkamista kuin kuuta nousevaa.

Mutta vaikea uskoa että ennen vaaleja vaikutus olisi enää kovin iso. Työttömyyden pitäisi laskea vielä selvästi ja yleisten "vibojen" nousta. Ja vasemmistolla kuitenkin on paljon muitakin aseita vaaleihin kuin heikko talouskasvu.

27.02.2026 18:41 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0
Preview
The Enshittificator Digital products and services keep getting worse. In the new report Breaking Free: Pathways to a fair technological future, the Norwegian Consumer Council has delved…

This informational video on enshittification by the Norwegian Consumer Council is absolutely glorious.

27.02.2026 14:33 — 👍 37    🔁 19    💬 1    📌 3

Ainakin Lakoff muistaakseni viittasi siihen, että nuo mallit pohjautuvat erilaisiin jumalakäsityksiin, jotka taas ovat vaikuttaneet amerikkalaiseen politiikkaan. Varmastikaan tuo ei ole kaukaa haettua, kun Yhdysvaltojen poliittinen kenttä ei ole ollut niin maallistunut kuin Euroopassa.

27.02.2026 14:39 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0
Preview
Kirjastojen tilastoja 2025 - kävijämäärissä kasvua Vuonna 2025 Savonlinnan kirjastoissa tehtiin yhteensä 409 305 lainaa (vuonna 2024 410 666). Kirjoja lainattiin hieman viime vuotta enemmän, etenkin aikuisten kaunokirjallisuutta (126 968 lainaa…

Muuten puheet paperisen kirjan kuolemasta ovat pelkkää roskaa. Viime vuonna meillä oli lainoissa kokonaisuutena hieman laskua, mutta paperikirjojen lainat olivat kasvussa. www.savonlinna.fi/kirjasto/202...

27.02.2026 14:18 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

Joo. Itsekin hankin niitä aika vähän, mutta käyn kuitenkin kaikki listat läpi. Kyllä sieltä kiinnostavuuden tai paikallisuuden perusteella voi jotain noukkia, ja jotkut isohkotkin kirjailijat voivat julkaista omakustanteita.

27.02.2026 14:13 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

Se olisi karmeaa.

Mutta kyse on myös lainamääristä suhteessa koko maakunnan tason kappalemäärään. Esim. runoja lainataan vähän, ja jos huomaan että Mikkeli on hankkinut jonkun pikkukustantamon runokirjan, en tod.näk. sitä hanki Savonlinnaan.

Ja monet kirjastot eivät hanki omakustanteita ollenkaan.

27.02.2026 14:07 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Tilanpuute on asia, jossa on vain pakko käyttää jonkin verran tehokkuusajattelua. Yleensä kirjastoilla on kuitenkin nykyään maksuton varaus saman kirjastokimpan kirjastoista, mikä tekee oman varastoinnin vähemmän tärkeäksi. Sillä etteivät kaikki varastoi kaikkea saadaan aikaan monipuolinen kokoelma.

27.02.2026 13:59 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Meilläkin toki seurataan lainaustilastoja. Mulle hankkijana on tullut painetta hankkia enemmän suosittujen kirjojen kakkos- ja kolmoskappaleita kuin indiempää kamaa. Sydän sanoo vastaan.

Hankinta on tasapainoilua. Ihanne olisi että pystyisi hankkimaan kaikkea kaikille. Mutta rahaa on rajallisesti.

27.02.2026 13:50 — 👍 4    🔁 1    💬 2    📌 0

Törmäsin Viiden vaatteen vuosi -haasteeseen. Miesselittämisen uhallakin pakko sanoa, että ensimmäinen ajatus siitä oli että onko tuo joku haaste. 😐

27.02.2026 08:30 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0
Preview
Kalevala: Kullervon tarina kipuaa perse edellä Karjalan mäntyyn Yritys valjastaa kansalliseepos Wäinämöinen Cinematic Universeksi tyrehtyi synkkä-, yli- ja umpimielisyyteen.

Eloni pieniä iloja on se, että @kallekinnunen.bsky.social kirjoittaa elokuvista skarvi.substack.com/p/kalevala-k... :

”Kokemuksena elokuva on supisuomalaisen mökkisaunan takana suoritettu joukkopahoinpitely pojalle, joka oppii, ettei kannata käyttää mielikuvitusta vaan kuolla.”

27.02.2026 06:01 — 👍 11    🔁 3    💬 2    📌 1

Esitäytetty veroilmoitus on hyvä esimerkki. Verotus on tehty sillä tavalla tosi helpoksi useimmille. Luulisi, että tällaista voisi laajentaa muihinkin asioihin.

Vaikka VR:n myöhästymiskorvaukset voisivat tulla automaattisesti tilille, jos on ostanut lipun kirjautuneena ja tilinumero on valmiina.

27.02.2026 06:48 — 👍 7    🔁 0    💬 0    📌 0

"Oman heimon seuraaminen on johtanut uuteen ilmiöön eli mielipideryppäisiin. Ne ovat polarisaation ytimessä."

Tosielämässä mielipidevaikuttajat uskaltavat asettua "omia" vastaan ja voivat hankkia myös vastapuolen arvostuksen. Some taas ei palkitse tällaisesta ollenkaan. "Omat" canceloivat herkästi.

27.02.2026 05:43 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0