Luna van der Waarde's Avatar

Luna van der Waarde

@lunavdw.bsky.social

Journalist | podcastmaker waardeloos.substack.com ๐Ÿ“Rotterdam

194 Followers  |  810 Following  |  51 Posts  |  Joined: 14.11.2024  |  1.8967

Latest posts by lunavdw.bsky.social on Bluesky

Preview
Keijzers tweet en fouten NRC laten zien hoe belangrijk journalistieke zelfcontrole is De enige die de journalistiek kan controleren is de journalistiek zelf

Tweet van Mona Keijzer en fouten van NRC laten zien hoe belangrijk journalistieke zelfcontrole is. De journalistiek moet vรกker de journalistiek controleren, en politici moeten juist nรญet de journalistiek aanvallen of beschuldigen.

29.11.2025 12:41 โ€” ๐Ÿ‘ 9    ๐Ÿ” 3    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
NRC rectificeert berichtgeving rondom informateur Wijers Beste lezer, Deze week zijn er nieuwe feiten bekend geworden over onze berichtgeving over informateur Hans Wijers. Na nader intern onderzoek moeten we constateren dat we bij het voorleggen van zijn ve...

Zonder de Volkskrant was NRC dus niet tot dit inzicht gekomen รฉn in deze rectificatie wordt niet vermeld dat hun berichtgeving politieke gevolgen heeft gehad. Rectificatie zonder zelfreflectie.

28.11.2025 16:08 โ€” ๐Ÿ‘ 3    ๐Ÿ” 1    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Waarom NRC besloot het nieuws over informateur Wijers te publiceren | Wouter van Noort | 336 comments Heeft NRC er goed aan gedaan om het nieuws over uitspraken en appjes van Hans Wijers te publiceren? Deze week werd NRC en onze verslaggeving zรฉlf onderdeel van felle discussie, ook intern. Ik ben beni...

Ik zie mijn reactie op de post in van Wouter van Noort in dit bericht staan, met afzender Jeroen Smit๐Ÿง graag even aanpassen.

17.11.2025 17:49 โ€” ๐Ÿ‘ 3    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 1

De macht controleren? De macht zit in dit geval niet bij 1 persoon of partij. NRC werd gebruikt als doorgeefluik en trapte erin. Het is duidelijk dat mensen met belangen Wijers/D66 wilden schaden. Juist dan moet je terughoudend zijn en kijken waar het lek vandaan komt ipv het appje het nieuws maken.

16.11.2025 07:01 โ€” ๐Ÿ‘ 6    ๐Ÿ” 1    ๐Ÿ’ฌ 2    ๐Ÿ“Œ 0

Klopt. Je bent niet direct een seksist als je een keer een misogyn bericht stuurt. En zeker in een privรฉappje is zoโ€™n opmerking sneller gemaakt. Dus is het anders dan Wilders die Kaag publiekelijk โ€˜heksโ€™ noemde. Mede daarom krijgt het appje te veel aandacht ipv het belang achter het gelekte appje.

15.11.2025 19:20 โ€” ๐Ÿ‘ 0    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Een vrouw die een man iets uitlegt (en/of op zโ€™n plek zet) gaat natuurlijk ook te ver.

15.11.2025 17:30 โ€” ๐Ÿ‘ 1    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 0

โ€˜Feeksโ€™ is misogyn omdat het te maken heeft met stereotypen en genderrollen. โ€˜Ploertโ€™ heeft niks te maken met genderongelijkheid. Gaat om iemand gedrag, niet om geslacht. Maar nogmaals: al veel te veel aandacht voor inhoud van t appje. Belangrijker is dat iemand Wijers wilde schaden, wat is gelukt.

15.11.2025 16:53 โ€” ๐Ÿ‘ 0    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 2    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Het nieuws rond Wijers moet gaan over het politieke belang achter het lek, niet over de inhoud van het bericht Media moeten extra scherp zijn als belanghebbenden schadelijke informatie over een informateur delen

Absoluut. Heb hier via Substack ook een stukje over geschreven

15.11.2025 15:14 โ€” ๐Ÿ‘ 0    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Nogmaals: ik vind dat dat appje sowieso niet het nieuws had moeten zijn en al helemaal niet tot opstappen had moeten leiden. Maar het is wel misogyn. En als ik voor Wijers een alternatief mag kiezen voor volgende appjes die hij stuurt over Yesilgรถz, dan zou ik zeggen: kloothommel.

15.11.2025 14:29 โ€” ๐Ÿ‘ 1    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 0

Hier ben ik het helemaal mee eens! โ€˜Feeksโ€™ en โ€˜heksโ€™ zijn beide hele misogyne uitingen en niemand zou een vrouw โ€˜feeksโ€™ of โ€˜heksโ€™ mogen noemen. Ik heb het meer over de context en gevolgen van die uitingen. bsky.app/profile/luna...

15.11.2025 13:58 โ€” ๐Ÿ‘ 3    ๐Ÿ” 1    ๐Ÿ’ฌ 3    ๐Ÿ“Œ 0

Heeft niks met hypocrisie te maken. โ€˜Feeksโ€™ is even erg als โ€˜heksโ€™. Maar Wilders was Kaag openbaar aan het demoniseren. Wijers stuurde een (onsmakelijk) privรฉbericht. En er zijn belanghebbenden die hem willen schaden. Media moeten dan juist terughoudend zijn, en Wilders moesten ze harder aanpakken.

15.11.2025 13:46 โ€” ๐Ÿ‘ 32    ๐Ÿ” 4    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 0

En โ€˜feeksโ€™ is niet erger of minder erg dan โ€˜heksโ€™. Het verschil: Wilders was Kaag openbaar aan het demoniseren, en in het geval van Wijers ging het over een (onsmakelijk) privรฉbericht. Er zijn belanghebbenden die hem willen schaden. Media moeten dan juist terughoudend zijn en niet zoโ€™n appje delen.

15.11.2025 13:30 โ€” ๐Ÿ‘ 1    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Ik lees hier posts van mensen die ook vinden dat Yesilgรถz โ€˜een feeksโ€™ is. Dat is ronduit misogyn. Neemt niet weg dat het appje nooit het nieuws had moeten zijn. Het is onsmakelijk, maar erger is dat er mensen zijn met een politiek belang die Wijers wilden schaden. En NRC trapte erin.

15.11.2025 13:27 โ€” ๐Ÿ‘ 1    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 3    ๐Ÿ“Œ 1
Preview
Het nieuws rond Wijers moet gaan over het politieke belang achter het lek, niet over de inhoud van het bericht Media moeten extra scherp zijn als belanghebbenden schadelijke informatie over een informateur delen

Het echte nieuws rond Wijers is niet de inhoud van de gelekte appjes, maar dat er doelbewust is gelekt door mensen met politieke belangen. Journalisten moeten extra scherp zijn als belanghebbenden schadelijke informatie over een informateur delen.

15.11.2025 10:07 โ€” ๐Ÿ‘ 19    ๐Ÿ” 5    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Talkshows normaliseerden de haatcampagnes van extreemrechts tegen Timmermans Veel praatprogramma's zijn de echokamer van extreemrechts en daar is Timmermans slachtoffer van geworden

Eerst Kaag, nu Timmermans slachtoffer van extreemrechts. En talkshows versterkten die haatcampagnes. Als er straks een nieuw doelwit komt voor extreemrechtse ophitsers, moet de tv-journalistiek niet opnieuw hun echokamer worden.

30.10.2025 15:11 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 2    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Stembuswijzer | vind je stemlokaal Vind het dichtstbijzijnde stemlokaal en plan direct je route voor de verkiezingen.

Ga alsjeblieft stemmen vandaag. Waar je ook op wil wil stemmen. En vind hier de mooiste plekken op je route stembuswijzer.nl

29.10.2025 09:20 โ€” ๐Ÿ‘ 1    ๐Ÿ” 1    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Qua journalistiek:
Ik heb de overtuiging dat de geschreven journalistiek en de researchplatforms scherp doorhebben wat er in deze tijd en bij deze campagne speelt (tegenstelling democratisch-antidemocratisch).
En dat de tv-journalistiek er weinig van heeft begrepen. Ernstig, vanwege de dominantie.

26.10.2025 08:30 โ€” ๐Ÿ‘ 458    ๐Ÿ” 122    ๐Ÿ’ฌ 27    ๐Ÿ“Œ 11
Preview
PreParty - Amsterdam Dance Event 2025 Discover 500+ Amsterdam Dance Event parties with live DJ lineups and playlists. Your ultimate ADE 2025 guide.

Little bit late to the party (fittingly), but Preparty.fm is live.

Itโ€™s a small thing I made for #Amsterdam #ADE2025. An online place to get into the groove before the party actually starts.

Only two ADE days left, maybe it still helps you discover lovely music before you head out. Enjoy!

25.10.2025 18:08 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 1    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Vooral populisten profiteren van de breekpuntjournalistiek in talkshows Door breekpunten centraal te stellen in een interview, gaat het niet over ideeรซn maar over conflict

De breekpuntjournalistiek in talkshows en praatprogrammaโ€™s is waardeloos. Vooral populisten profiteren hiervan. #breekpunt #politiek #verkiezingen

23.10.2025 15:11 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Helemaal mee eens. Journalisten (op tv) gaan te vaak mee in de onderbuikgevoelens van politici. Journalisten moeten de macht controleren, niet een verlengstuk zijn van die macht. Schrijf hier ook regelmatig over via waardeloos.substack.com

12.10.2025 13:53 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 0

Een dag geen BBBโ€™er in een actualiteitenprogramma, is een dag niet geleverd. #buitenhof

12.10.2025 10:28 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Als er iemand van GL-PvdA ergens wordt geรฏnterviewd gaat het vooral over een eventueel conflict met VVD, hoe GL-PvdA denkt over migratie en over de PVV. Waarom gaat het bijna nooit over ideeรซn van die partij? Daarover kun je ook iemand kritisch bevragen.

12.10.2025 08:17 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Politici die feiten ontkennen, horen niet thuis in een tv- of radiodebat Media die deze politici hetzelfde behandelen als andere politici zijn niet neutraal

Politici die hun ideeรซn baseren op feiten, moet je niet in debat laten gaan met politici die consequent onwaarheden verkondigen. Media die hen gelijk behandelen, zijn niet neutraal maar normaliseren leugens. En dat is waardeloos.

10.10.2025 14:46 โ€” ๐Ÿ‘ 4    ๐Ÿ” 3    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Voorheen zou ik het hier helemaal mee eens zijn. Maar D66 zet deze keer juist geen โ€˜linkseโ€™ themaโ€™s centraal, en profileert zich duidelijk als progressief-liberaal. Linkse kiezers stemmen geen D66, dus er valt niks te parasiteren.

09.10.2025 10:55 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

D66 pretendeert toch ook niet links te zijn? D66 is progressief en liberaal, en de kans is groot dat liberale VVD-stemmers nu voor D66 gaan. Vond dit wel een slimme zet om rechtse kiezers meer aan te spreken. Dan wordt D66 in ieder geval niet groter ten koste van links.

09.10.2025 10:36 โ€” ๐Ÿ‘ 3    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 1    ๐Ÿ“Œ 0

Als โ€˜Nederlanderschapโ€™, Nederlandse cultuur en identiteit zo belangrijk zijn voor de PVV, waarom zou je dan de NPO willen afschaffen? Als je het aan de commerciรซle zenders overlaat blijft daar weinig van over. Juist NPO gaat over cultuur, taal, samenleving en identiteit. #PauwenDeWit

09.10.2025 08:23 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

Oud-PvdA-adviseur? AD doet t weer. Julia Wouters!

07.10.2025 05:31 โ€” ๐Ÿ‘ 2    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Ook in het nieuws maken feiten te vaak plaats voor de populistische onderbuik Politieke leugens en rechtse frames worden te vaak als waarheid gezien

Nieuwsmedia gaan te veel mee in de onderbuikgevoelens en frames van politici. Ze moeten de macht controleren in plaats van een verlengstuk zijn van die macht. Populistische leugens en (extreem)rechtse frames worden te vaak als waarheid gezien. En dat is waardeloos.

05.10.2025 08:08 โ€” ๐Ÿ‘ 0    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Alleenstaande starter koopt vaker een woning, 'wel vaak steun van familie' De Hypotheker ziet dat inmiddels vier op de tien starters alleenstaand zijn.

Het waren toch de statushouders waardoor mensen geen huis kunnen vinden? Of heel misschien toch de rijken?

03.10.2025 07:36 โ€” ๐Ÿ‘ 1    ๐Ÿ” 0    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0
Preview
Fascisten die rellen zijn niet slechts 'hooligans' Wie extreemrechts geweld reduceert tot een potje rellen, bagatelliseert fascisme

Wie extreemrechts geweld reduceert tot een potje rellen, bagatelliseert fascisme.

21.09.2025 08:02 โ€” ๐Ÿ‘ 9    ๐Ÿ” 6    ๐Ÿ’ฌ 0    ๐Ÿ“Œ 0

@lunavdw is following 19 prominent accounts