๐
18.07.2025 07:22 โ ๐ 1 ๐ 0 ๐ฌ 0 ๐ 0@annettevanbolhu.bsky.social
MSc relatiepsycholoog. Expertise narcisme. Maakt zich sterk tegen (intiem) geweld. Onafhankelijke professional. Eigen praktijk. Schrijft graag en veel. Verdedigt de democratie. Is vooral mens.
๐
18.07.2025 07:22 โ ๐ 1 ๐ 0 ๐ฌ 0 ๐ 0We moeten een samenleving bouwen waarin vrouwelijke vrijheid niet als provocatie geldt, maar als voorwaarde voor beschaving. Waarin mannen leren dat liefde geen bezit is. Waarin het recht niet wegkijkt voor patronen. Waarin vrouwenlevens niet pas meetellen als ze eindigen in een krantenbericht.
18.07.2025 07:21 โ ๐ 281 ๐ 64 ๐ฌ 15 ๐ 7Laten we ophouden met doen alsof #femicide een incident is. Het is geen vlaag van verstandsverbijstering. Het is het uiterste punt van een structuur waarin vrouwen geacht worden dienstbaar, volgzaam en beschikbaar te zijn. Als ze dat niet meer zijn, dan is hun bestaan niet langer gerechtvaardigd.
18.07.2025 07:12 โ ๐ 155 ๐ 38 ๐ฌ 7 ๐ 4In veel gevallen vindt #femicide plaats in intieme relaties waarin de man de controle over 'zijn' vrouw verliest: ze wil scheiden, is (vermeend) ontrouw, of wordt onafhankelijk. Femicide is dan geen โpassioneleโ daad, zoals media soms suggereren, maar een daad van wraak op autonomie.
18.07.2025 07:08 โ ๐ 139 ๐ 34 ๐ฌ 3 ๐ 2#Femicide gebeurt omdat een vrouw iets deed wat haar verboden werd: zichzelf zijn.
In patriarchale culturen (en ja, daar hoort Nederland nog altijd bij) is vrouwelijke autonomie nooit neutraal. Ze wordt gezien als opstand, als provocatie, als verlies van controle.
Mensen mogen zorgen hebben over veranderingen in hun buurt. Niemand is verplicht om het overal mee eens te zijn. Maar wanneer die zorgen doelbewust worden aangejaagd, misvormd en gemanipuleerd door een politicus met macht, dan is dat geen 'verzet' maar machtsmisbruik in dienst van electorale winst.
10.07.2025 09:28 โ ๐ 60 ๐ 10 ๐ฌ 3 ๐ 0En macht zonder verantwoordelijkheid is geen leiderschap. Het is propaganda.
10.07.2025 09:24 โ ๐ 13 ๐ 1 ๐ฌ 2 ๐ 0Wilders gebruikt zijn positie als om systematisch een bevolkingsgroep (asielzoekers) te framen als bedreiging en bron van overlast. Daarmee oefent hij grote invloed uit op het publieke debat, zonder feitelijke onderbouwing of ruimte voor nuance. Het is machtsmisbruik met mensenlevens als inzet.
10.07.2025 09:22 โ ๐ 89 ๐ 21 ๐ฌ 9 ๐ 1Helder stemadvies. Iedereen zou het fundamentele recht moeten hebben om over zijn of haar eigen lichaam te beslissen.
10.07.2025 06:48 โ ๐ 49 ๐ 15 ๐ฌ 3 ๐ 0Nieuwsorganisaties zouden geen podium moeten geven aan extreme politieke boodschappen als politici die niet willen toelichten, schrijven Bernadette van Dijck, Hettie Lubberding en Irene Costera Meijer.
09.07.2025 20:15 โ ๐ 180 ๐ 69 ๐ฌ 9 ๐ 8Terwijl PFAS en andere schadelijke stoffen zich ophopen in onze bodem, lucht en lichamen, mogen lelietelers in Drenthe doorgaan met het spuiten van pesticiden in de buurt van kwetsbare natuur, woonwijken en waterwinlocaties.
#Parkinson #hormoonverstoringen #onvruchtbaarheid
โGezag ondermijnend, chaos creรซrend, ophitsend, intimiderend.โ De burgemeester van Doetinchem, รฉn voorzitter van de VNG-commissie Asiel, is er klaar mee.
If mayors ruled the world...
De politieke hooligans uit Vak K kunnen nog wat leren van het lokale bestuur.
Annette van Bolhuis: Mensen stemmen niet met hun hoofd, maar met hun littekens www.bnnvara.nl/joop/artikel...
08.07.2025 16:04 โ ๐ 11 ๐ 6 ๐ฌ 1 ๐ 1Politiek is allang geen strijd meer tussen ideeรซn of plannen. Het is een psychologisch steekspel geworden. Het gaat om verlangen naar erkenning en om politici die dit misbruiken. Mensen stemmen niet met hun hoofd, maar met hun littekens.
08.07.2025 15:22 โ ๐ 44 ๐ 4 ๐ฌ 6 ๐ 1Jup. Strategische zet.
08.07.2025 15:02 โ ๐ 1 ๐ 0 ๐ฌ 0 ๐ 0Netanyahu nomineert Trump voor Nobelprijs voor de vrede. Hij kan hem beter nomineren voor Nobelprijs voor het ego. Man man man, wat heeft die Trump een ongekende hunkering naar erkenning. Niet te filmen.
08.07.2025 14:59 โ ๐ 21 ๐ 0 ๐ฌ 4 ๐ 0Graag gedaan Roelant, dank voor je fijne reactie.
06.07.2025 19:16 โ ๐ 6 ๐ 1 ๐ฌ 0 ๐ 0We mogen het krachtig oneens zijn. We hoeven niet iedereen aardig te vinden. Maar als een politicus manipulatief slachtofferschap inzet om journalisten, wetenschappers en instituties te delegitimeren, dan moeten we dat inzichtelijk maken.
Ik herken het patroon.
Daarom deze column.
๐ ๐ถ๐ท๐ป ๐ฟ๐ฒ๐ฐ๐ฒ๐ป๐๐ฒ ๐ฎ๐ฟ๐๐ถ๐ธ๐ฒ๐น ๐ผ๐ฝ ๐๐ผ๐ผ๐ฝ ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ ๐๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ด ๐ด๐ฒ๐ฐ๐ถ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฑ ๐ถ๐ป ๐ง๐ฟ๐ผ๐๐ ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ถ๐ ๐ด๐ผ๐ฒ๐ฑ ๐ฒ๐ป ๐ป๐ผ๐ฑ๐ถ๐ด. ๐ข๐บ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ฒ๐ฟ ๐ฒฬ๐ฐ๐ต๐ ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐ฐ๐ต๐ ๐บ๐ผ๐ฒ๐ ๐ธ๐ผ๐บ๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐บ๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐๐บ๐ถ๐๐ฏ๐ฟ๐๐ถ๐ธ, ๐ฝ๐๐ฏ๐น๐ถ๐ฒ๐ธ๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ป๐ถ๐ฝ๐๐น๐ฎ๐๐ถ๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐ฒ๐บ๐ผ๐๐ถ๐ผ๐ป๐ฒ๐น๐ฒ ๐ณ๐ฟ๐ฎ๐บ๐ถ๐ป๐ด ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฝ๐ผ๐น๐ถ๐๐ถ๐ฒ๐ธ๐ฒ ๐น๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐.
www.trouw.nl/politiek/dil...
๐จ Als satire wordt ingezet als politiek wapen, en kritiek op dat wapen meteen wordt geframed als โhaatโ, is het tijd om heel alert te zijn. Dan is het geen satire meer, maar intimidatie verpakt als grap. Iedereen (!) zou een grens moeten trekken tegen tegen dit soort misbruik van macht.
05.07.2025 11:09 โ ๐ 110 ๐ 29 ๐ฌ 10 ๐ 0GW claimt het slachtofferschap weer eens. Dit heeft met politiek niets te maken, maar met controle en machtsmisbruik.
05.07.2025 10:53 โ ๐ 8 ๐ 2 ๐ฌ 0 ๐ 0๐
05.07.2025 07:07 โ ๐ 1 ๐ 0 ๐ฌ 0 ๐ 0Daders creรซren een vijandbeeld. Bij huiselijk geweld is het de buitenwereld of de familie. In de politiek zijn het migranten, moslims, elites, rechters, de media. Wie macht wil over mensen, leert hen eerst elkaar te wantrouwen.
#coercivecontrol
De hufter regeert.
#Coevorden
We worden een samenleving die getraumatiseerde mensen gaat straffen omdat ze ergens zijn zonder het juiste document. Geen misdaad, geen geweld, geen diefstal. Is dat wie we willen zijn?
04.07.2025 20:04 โ ๐ 71 ๐ 11 ๐ฌ 8 ๐ 0Deze wet, die illegaliteit strafbaar stelt, heeft niets te maken met gerechtigheid. Het is een daad van angst. Angst voor kwetsbaarheid, menselijkheid en verantwoordelijkheid.
04.07.2025 19:58 โ ๐ 29 ๐ 3 ๐ฌ 1 ๐ 1"Het verdient niet de schoonheidsprijs" is Haagse codetaal voor: we weten dat het rammelt, schuurt en stinkt. Maar we doen het toch.
04.07.2025 16:06 โ ๐ 36 ๐ 7 ๐ฌ 4 ๐ 0Voor veel mensen geldt: liever een puinzooi dan de pijn van erkennen dat we als samenleving vatbaar zijn voor destructieve leiders. Dat we onszelf hebben laten manipuleren.
03.07.2025 22:54 โ ๐ 2 ๐ 0 ๐ฌ 2 ๐ 0De huidige tijd laat รฉรฉn ding glashelder zien: een democratie is niet gebouwd op 'sterke leiders' maar op (mentaal) weerbare burgers.
03.07.2025 22:35 โ ๐ 83 ๐ 3 ๐ฌ 2 ๐ 1Als Wilders Kati Piri 'de architect van de Jodenhaat-motie' noemt, zijn dat geen โpolitieke spelletjesโ. Het is karaktermoord. Klassieke manoeuvre: zelf onaantastbaar blijven door de ander als moreel verdorven weg te zetten. Wie de ander tot monster maakt, hoeft zichzelf nooit te verantwoorden.
03.07.2025 22:31 โ ๐ 148 ๐ 23 ๐ฌ 8 ๐ 1