Mikko Tuomi's Avatar

Mikko Tuomi

@mustapipa.bsky.social

Astronomer, researcher at Helsinki University. Science (exoplanet astronomy mostly) blog in Finnish: https://tuomim.wordpress.com/ Find me at Mastodon for science: https://scicomm.xyz/@mustapipa

5,587 Followers  |  398 Following  |  9,714 Posts  |  Joined: 08.10.2023
Posts Following

Posts by Mikko Tuomi (@mustapipa.bsky.social)

Leikkaus- ja kurjistuspolitiikka on taloudellisen alamäen politiikkaa.

Siinä on ainoa oleellinen konteksti, jossa valtakunanpoliitikkojen poliittista velkajarrupyrkimystä voi tulkita.

19.02.2026 15:12 — 👍 59    🔁 11    💬 4    📌 0
Post image Post image Post image

Kaikki muut: "Hyi saatana, mikä kammottava lapsia ahdisteleva ihmisperse."

Hallituspuolueet: "On hieno mies tämä Rydman, ministeriainesta."

19.02.2026 07:56 — 👍 216    🔁 37    💬 5    📌 2

Perustuslain mukaan ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia.

Mitä virkaa on perustuslailla, jota hallituksella ei ole aikomustakaan noudattaa ja siitä ei edes seuraa mitään rangaistusta?

19.02.2026 09:52 — 👍 246    🔁 39    💬 12    📌 5
Preview
Hoitajat kertovat, miksi vanhusten epäselvät kuolemat laitoksissa eivät yllätä Ammattiliitto saa hoitajilta päivittäin ilmoituksia vaaratilanteista. THL:n mukaan ei tiedetä, miten hoitajamitoituksen lasku on vaikuttanut hoidon laatuun.

Ammattiliitto saa hoitajilta päivittäin ilmoituksia vaara­tilanteista.

Lupa- ja valvontavirasto pitää tapausten määrää poikkeuksellisena.

Hoitajat pitävät syynä vaaratilanteiden lisääntymiseen hoitajamitoituksen laskemista.
yle.fi/a/74-20210023

19.02.2026 07:21 — 👍 62    🔁 9    💬 0    📌 1
Post image

Ylivoimaisesti huonoin js tuhoisin lähtökohta tehdä politiikkaa on se, että oma anekdootti yleistetään politiikanteon ohjenuoraksi.

Erityisesti, jos se oma anekdootti heijastaa vain omaa etuoikeutettua asemaa.

Tässä tulee vielä ruumiita. yle.fi/a/74-20211146

19.02.2026 07:15 — 👍 197    🔁 33    💬 11    📌 2

Ennen lapsia groomaavista namusedistä varoiteltiin ja heidät pyrittiin ottamaan kiinni.

Nyt heidät palkitaan ministerinpestillä.

Oikeiston hallitseman maan moraalinen tappio on käsinkosketeltavalla tasolla.

19.02.2026 07:11 — 👍 287    🔁 49    💬 10    📌 3

Suhtautuminen kannabikseen on varsinainen poliitikkojen litmuksen testi, joka osoittaa ovatko he koskaan ajatelleet yhtään mitään vai vetävätkö vain tunteella.

Selvästi vain vasemmistoliitossa ja vihreissä on kyetty ajattelemaan.

18.02.2026 15:22 — 👍 101    🔁 12    💬 4    📌 0

Se mielipideympäristö, jossa ministerit elävät, näkyy mainiosti heidän tekemässään politiikassa.

Siellä kannatetaan jopa äänioikeuden poistamista köyhiltä, eikä asiassa nähdä mitään kummallista.

01.03.2026 05:54 — 👍 168    🔁 32    💬 13    📌 0

Niin, se oli vitsi, vaikka tosiaan hinnoissa samaa efektiä kyllä syntyy.

01.03.2026 05:29 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Aggressiivisella hyökkäyssodalla, jolla rikotaan ihmisoikeuksia ja kansainvälistä lakia, tulisi ansaita talouspakoitteet kuten Venäjäkin ansaitsi.

Yhdysvallat vain asetti ne itse, kutsuen tulleiksi.

28.02.2026 20:23 — 👍 91    🔁 14    💬 3    📌 0

Olisi huikeaa, jos öljyn hinnan pompsahtaminen pakottaisi hallituksen vauhdittamaan vihreää siirtymää.

28.02.2026 19:27 — 👍 11    🔁 1    💬 2    📌 0

No, kun Iran lyö Hormuzinsalmen kiinni, niin saamme korkeammat öljyn hinnat ja sattumoisin siitä hyötyvät niin Putin kuin Trumpkin, koska Venezuelankin öljyn hyödyntäminen voi muuttua kannattavaksi.

28.02.2026 19:20 — 👍 90    🔁 13    💬 2    📌 1

Tuohan on aivan pehmeää horinaa.

28.02.2026 11:13 — 👍 16    🔁 0    💬 1    📌 0

Niin arvelinkin. Niin tavattoman typerää. Voisimmehan me palkata vaikka kaikki työtömät kaivamaan ojia mutta ei se tekisi ojankaivuusta uutta kultakaivosta mallemme.

28.02.2026 11:12 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

En pääse lukemaan tuota juttua, mutta valotetaanko siinä miksi metsäteollisuus olisi minkäänlainen tukijalka?

Huomioiden sen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, luontokadon, ja vesistötuhot, onko teollisuudenala edes plussalla kokonaisuutena?

Avataanko asiaa yhtään?

28.02.2026 10:45 — 👍 20    🔁 1    💬 1    📌 0
Preview
Luonto | Luonnonsuojeluliitto: Metsähallitus uhkaa hävittää suojellun luonnonmetsän Jämijärvellä Luonnonsuojelijoiden mukaan hakkuiden uhkaamat valtion metsät ovat vanhoja ja niissä on uhanalaisten lajien esiintymiä.

Viimeisiä arvokkaita luonnonmetsiämme hävittävät ja niiden suojelusta kieltäytyvät ovat yksinkertaisesti pahoja ihmisiä.
www.satakunnankansa.fi/satakunta/ar...

28.02.2026 10:36 — 👍 50    🔁 7    💬 3    📌 0

Taas uusi sarja sotarikoksia ja ihmisoikeusrikkomuksia kumppanivaltioiltamme.

Ja meitä johtavat poliitikot hyväksyvät nekin sanomatta vastaan sanankaan vertaa.

28.02.2026 09:26 — 👍 60    🔁 9    💬 3    📌 1

Ainakaan sen laskemisella ei ole taloutta stimuloivia vaikutuksia, kuten on nähty empiirisesti viimehallitusten avulla, joten tuskinpa sen nostokaan vaikuttaa.

Mutta nyt meninkin jo höpsöyttäni empiriaan sivuuttaen fiilisheitot.

27.02.2026 20:21 — 👍 8    🔁 0    💬 1    📌 0

Tämä terveydenhoitokin on yksi mysteeri. Kuka riemuidiootti kuvittelee siitä saatavan säästöjä, että leikataan sote-palveluista ja tehdään ihmisistä sairaampia?

Missä ekonomistimaailmassa sellaiset ihmiset tekevät kovemmin töitä tai edes aiheuttavat matalampia kustannuksia?

27.02.2026 20:18 — 👍 2    🔁 0    💬 1    📌 0

Talouskasvuahan saa ihan siis kirjaimellisesti vaikka sillä, että valtio investoi koulutukseen tai vaikkapa julkiseen asuntotuotantoon. Eihän asiassa edes ole mitään epäselvää.

27.02.2026 20:13 — 👍 8    🔁 1    💬 2    📌 0

Jos vain kutsuttaisiin koulutuksen määrärahoja vankeinhoitokuluiksi ja nostettaisiin niitä vaatien "kovempaa runtua".

27.02.2026 20:11 — 👍 9    🔁 0    💬 1    📌 1

Mitä helvettiä.

27.02.2026 20:08 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Niin, mutta aina kun lopettaa koulun, joutuu rakentamaan vankilan, ja ne vasta kalliita ovatkin.

27.02.2026 20:08 — 👍 8    🔁 0    💬 1    📌 0

Kuinka paljon säästetään leikkaamalla 30 000 lasta köyhyyteen? Kuinka suuria ovat vaihtoehtokustannukset? Mikä on lapsiköyhyyden hintalappu? Mitä tapahtuu kokonaiskustannuksille nyt tai pitkällä aikavälillä? Onko asiaa selvitetty? Miksi puhutaan säästöistä, jos ei ole edes selvitetty?

27.02.2026 20:07 — 👍 20    🔁 3    💬 0    📌 0

Erityisesti talouspolitiikassa pitäisi haastaa ja raskaasti, koko ajan. Koska kun puhe on politiikasta, se minne rahat laitetaan, on kaiken aikaa aivan koko touhun ytimessä.

27.02.2026 20:00 — 👍 13    🔁 1    💬 1    📌 0

Entä mikä kollektiivinen lobotomia mediaa vaivaa, kun kukaan ei esitä edes kiusallisia kysymyksiä, vaan kysellään vain poliitikkojen leikkauslistoista?

27.02.2026 19:54 — 👍 22    🔁 4    💬 2    📌 0

Ajattele käyväsi julkisen sektorin rahoittamaa koulua ja kuvittelevasi, ettei julkinen sektori tuota mitään. Ja sitten samalla ymmärryksellä vedetään valtakunnantasolla talouspolitiikkaa.

Ei toki ihme, että vedetään vihkoon, mutta kyllä se koko konsepti vain vaikuttaa uskomattomalta.

27.02.2026 19:47 — 👍 8    🔁 0    💬 2    📌 0

Tuntuu todella vaikealta uskoa.

Kuin ihmisten toiminta ei näkyisi ihmisten käyttäytymistä kuvaavan tieteenalan sovelluksissa.

Toisaalta, onhan sitä Nobeliakin annettu, kun sanotaan ilmastokatastrofin vaikuttavan vain vähän, koska ulkotöissä tehdään pieni murto-osa taloudesta kuten maatalous.

27.02.2026 19:22 — 👍 8    🔁 0    💬 2    📌 0

Konteksti kiinnostaa. Koska ymmärrän tuollaisen heiton populistisena puolustuksena hallituksen toimille, kun halutaan sanoa, ettei hallitus ole talouslamaa aiheuttanut ja vedetään mutkia suoraksi.

27.02.2026 19:17 — 👍 13    🔁 0    💬 1    📌 0

Minulla meni tuo jotenkin ohi. Onko oikeasti joku vakavalla naamalla väittänyt noin?

27.02.2026 19:11 — 👍 8    🔁 0    💬 1    📌 0