Katariina Ylönen 's Avatar

Katariina Ylönen

@katariinaylonen.bsky.social

Kauppatieteiden väitöskirjatutkija ja opettaja. Työssä kiinnostaa B2B-myynti ja sen johtaminen sekä kansainvälinen kauppa @UEF_Business @UniEastFinland

411 Followers  |  754 Following  |  76 Posts  |  Joined: 16.12.2023  |  2.1205

Latest posts by katariinaylonen.bsky.social on Bluesky

Niin iskee. Varsinkin kun kuulostaa, että tällä pariskunnalla mies on myös se, joka sijoittaa. Eli naisella ei ole edes mitään sijoitusvarallisuutta eläkeajalle. Jos ei mies sitten huolehdi myös sijoituksista naisen salkkuun.

22.01.2025 11:29 — 👍 5    🔁 0    💬 0    📌 0

Uhhuh, olisi raskasta pyytää käteistä puolisolta, kun haluaa ostaa uuden vaatteen. En jaksaisi olla noin riippuvainen kenestäkään. Ja mietin, että ovatko he tulleet ajatelleeksi, miten yksilökeskeinen yhteiskuntamme on. On henkilökohtainen verotus, vanhempainpäiväraha, eläkekertymä ym.

22.01.2025 10:07 — 👍 9    🔁 0    💬 1    📌 0

Mitä ihmettä?!!

21.01.2025 10:17 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0
Preview
Johanna Vuorelman kolumni: Tee happotesti arvoillesi – kysy, kenen etua ne ajavat Kaikki puhuvat arvoista, mutta niistä ei saa mitään selvää. Arvopuhe on epämääräistä, tyhjää ja epärehellistä, Vuorelma jyrähtää.

Hyvää pohdintaa arvoista @johannavuorelma.bsky.social Arvokeskustelu on tärkeää, mutta jos se ei konkretisoidu toiminnaksi, niin se on täysin turhaa. Tämä sama ilmiö näkyy politiikan lisäksi organisaatioissa ja yrityksissä. Arvopuhe jää liian helposti hötöksi, joka turhauttaa.
yle.fi/a/74-2013766...

20.01.2025 08:04 — 👍 6    🔁 1    💬 0    📌 0

Sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta olisi hyödyllistä, että raskaussyrjintää pyritään vähentämään. Mutta jutussa todetaan, että "syrjinnän aiheuttamat kielteiset seuraukset naisille ovat lisääntyneet". Miksi suunta on tämä?!!

19.01.2025 15:16 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Yhden teologi-ystäväni mukaan esim uskonnon opettajien someyhteisöissä on ollut muutoksen vastustajia aiemmin enemmän kuin nykyään. Että onkohan näkyvissä sitä, että teologi-opet olisivat nyt enenevässä määrin muutoksen kannalla. Tuntuu että aineen opettajat olisivat iso vaikuttaja tässä.

18.01.2025 12:27 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Toivon myös. Hurjaa on kuitenkin, että ihan omin korvin olen kuullut sellaisten parikymppisten nuorten miesten toivovan vaimoa, joka hoitaisi kodin ja ei kävisi töissä. Äääh, niin masentavaa puhetta ja mietityttää, että tajuavatkohan itsekään oikeasti, mitä toivovat.

18.01.2025 12:14 — 👍 5    🔁 0    💬 0    📌 0

Olen viime aikoina miettinyt että miksihän sellainenkin sananlasku on syntynyt, että nainen on kauneimmillaan 17 vuotiaana. Sen ikäinenhän on vielä lähes lapsi. Ikäviä mielleyhtymiä tulee tuosta.
Mutta noita arvostavia sananlaskuja olisi kiva lukea 😍

18.01.2025 11:25 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Täällä meillä päin käytäntö näyttää olevan se, että lapset saa omat tunnukset vitosluokalla ja siitä pikkuhiljaa alkavat itsenäisemmin huolehtimaan asioista. Lukiolainen hoitaa itsenäisesti omat juttunsa. Seuraan kyllä hänenkin wilmaa ja kuittaan arvosanat ym mitä vanhemmalle kuuluu.

18.01.2025 11:17 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Meillä päin lapsille tuli omat wilmat vitosluokalla. Se on kyllä hyvä, että suht aikaisin vastuu siirtyy pikkuhiljaa lapselle.

18.01.2025 11:13 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Onkohan olemassa kulttuureita, joissa vanhoja naisia pidetään viisaina ja arvossa. Ainakaan Suomessa ei taida olla. Surullista. Samalla tavalla kuin vanhempien miesten osaamista hyödynnetään yritysten hallituksissa yms., myös vanhempien naisten osaamista kannattaisi hyödyntää.

17.01.2025 14:27 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0
Preview
Katsomusaineen tulee ehkäistä ääriajattelua Kaikille yhteisen katsomusaineen tavoitteeksi tulisi asettaa ääriuskonnollisuuden ja poliittisen ääriajattelun torjuminen sekä moniarvoisen ja rauhanomaisen yhteiskunnan tukeminen, kirjoittaa Juha Kar...

Hyvä näkökulma.

Suomalainen oman uskonnon opetuksen malli on vanhentunut. Ei ole mitään perustetta jakaa oppilaita eri luokkiin sen perusteella, mikä heidän perheensä uskonto on. Nykyajassa jokainen tarvitsee laajan katsomuksellisen yleissivistyksen.

www.verdelehti.fi/2025/01/16/k...

17.01.2025 06:44 — 👍 23    🔁 3    💬 3    📌 1

Kyllä, yhteisen uskonnonopetuksen tavoite tulisi olla yleissivistävä kuten muidenkin oppiaineiden. En keksi hyviä perusteita sille, että lapset jaetaan eri ryhmiin perheen uskonnon perusteella. Yhteinen opetus lisäisi ymmärrystä erilaisia katsomuksia kohtaan. Mikä estää tämän muutoksen ops:ssa?

17.01.2025 14:12 — 👍 4    🔁 0    💬 1    📌 0

Kyllä, myös käsitöitä ❤

13.01.2025 20:29 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Joo niin on itseisarvo ihan siinä taiteessa ja kulttuurissa itsessään, ehdottomasti. Ja välinearvoa niin monenlaista, keskustelunherättäjästä hyvinvointiin.

13.01.2025 20:28 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Selaillut paljon, etenkin balettia, mutta en vielä varannut. Lukemiset ja elokuvat ihan hyvässä vauhdissa.

13.01.2025 17:02 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Hieno haaste! Tämän otan vastaan. Enemmän kirjoja, taidetta, museoita, näyttelyitä, elokuvia, konsertteja... Vaikuttaa taatusti positiivisesti hyvinvointiini!

13.01.2025 16:59 — 👍 13    🔁 1    💬 2    📌 0

Mietin taannoin, kun luin juttua brittiläisten opettajien kokemuksista naisvihamielisyyden näkymisestä koulumaailmassa poikien käytöksessä ja asenteissa, että varmasti sama ilmiö tulee näkymään myös Suomessa jollakin aikavälillä. Some on pelottavan tehokas väline tässäkin.

09.01.2025 16:46 — 👍 12    🔁 0    💬 0    📌 0
Preview
Jukka Mönkkösen kolumni | Suomalaiset luottavat edelleen tieteeseen, mutta tulevaisuus huolestuttaa Kaikkinainen yhteiskunnallinen ja poliittinen kahtiajakautuminen tuntuu vain jatkuvasti lisääntyvän maailmassa.

”Yliopiston on rohkaistava ja tuettava tutkijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toisaalta suojeltava ja puolustettava heitä heidän joutuessaan epäasiallinen arvostelun ja maalittamisen kohteiksi.”

Lukusuositus: rehtoriJukka Mönkkösen kolumni
www.savonsanomat.fi/paakirjoitus...

02.12.2024 20:54 — 👍 73    🔁 12    💬 2    📌 1

Kiitos, annoit ajatuksia pohdintaani just tästä, mun näkökulmasta erikoisesta reagoinnista mm. ravintosuosituksiin. Tuo Tolle taitaa olla enemmän sellainen itseoppinut(?), joten olisi vielä kiinnostavaa kuulla ihan tutkittua tietoa ilmiöstä. Mitähän psykologia sanoo tästä 🤔 bsky.app/profile/kata...

29.11.2024 10:35 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Joo ehdottomasti, vain hyvää ruokaa lautaselle! Joskus joutuu syömään vain tankatakseen mut muuten hyvä ruoka, parempi mieli 😊

29.11.2024 10:00 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

...ja tästä lähteekin jälleen liikkeelle tarpeeton polarisoitunut vääntö aiheesta taloustieteilijät vs muut kestävyydestä kiinnostuneet tieteilijät (katsokaa keskustelua vastauksissa). Olisi kiva jos lämpötila näissä keskusteluissa pysyisi hieman matalammalla ja keskusteltaisiin hyvässä hengessä. ->

28.11.2024 23:36 — 👍 18    🔁 4    💬 1    📌 2

Mä mielelläni kuuntelen ja haluan tietää, mikä on tutkitusti terveellistä ja myös ympäristölle hyvää, joten siksi kiinnostaa ravitsemussuositukset. Mut samaan aikaan riittävän joustavat ruokailutottumukset sopii mulle. Tasapaino siinäkin.

29.11.2024 06:36 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Kiinnostaa, että onko tässä jokin psykologinen mekanismi taustalla? Jotain, joka saa ihmisen reagoimaan näin. Koska rationaaliselta se ei ainakaan tunnu, eikä ko. ihmisen omalle valinnalle elää itselleen mieluisalla tavalla.

28.11.2024 13:01 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

Mietin, että miksi jotkut ihmiset tekevät asioita siitä syystä, että joku toinen julistaa niitä epäterveellisiksi tai kannattamattomiksi?! Esim. tämä ravintosuositus, että lihaa suositellaan vähennettäväksi, niin joillakin reaktio on, että eikun syön enemmän. Tuntuu uhmalta, joka kuuluu murrosikään.

28.11.2024 13:00 — 👍 13    🔁 2    💬 2    📌 1

Ja miten saataisiin miehet osallistumaan tosissaan sp-tutkimuksen kursseille. Luulen, että niissä voisi herätä paljonkin pohdittavaa ja sen kautta omaa maskuliinisuuttaan/feminiinisyyttään voisi tarkastella. Mietin et miksihän miehet naureskellen suhtautuvat noihin kursseihin 🤔

26.11.2024 07:44 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Ei haittaa vuodatus, mukava lukea. Tuossa varmasti paljon totta, et nousee jotenkin vastarinta kun tulee kollektiivista kritiikkiä. Mietin, että koska noita asioita on lähes pakko käydä läpi, jotta asiat tulevat näkyviksi, niin tarvitaan aika paljon itsereflektiokykyä. Sen opettaminen olisi tärkeää.

26.11.2024 07:40 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Luulen myös että paljon on. Ja asenteen välittyminen voi olla tavallaan näkymättömämpää kuin haukkuminen. Esim se että ei kysellä koulusta, kokeista, tehtävistä, arvosanoista. Se, jos ei olla kiinnostuneita lapsen kouluasioista, saattaa luoda lapselle olon, että koulu ei oo tärkeää.

26.11.2024 07:35 — 👍 5    🔁 0    💬 1    📌 1

Mutta että eriyttäminen toimisi tuossa? Tarkoitatko eriyttämisellä, että tytöt ja pojat omissa käsitöissä vai mitä? Varmasti tekeminen ja käsityöt ovat tärkeitä, ajattelen samoin. Siinä aikaan saamisen ja luovuuden kokemukset ovat mahdollisia, mikä taas tekee ihmiselle hyvää.

25.11.2024 12:55 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Mietin kans, että miten tämä toiseuttaminen tapahtuu ja näkyy. En epäile miesten kokemusta ja kiinnostaa mitä siinä on käynyt. Näen itse, että esim. isän merkityksen esiin tuominen on tärkeää, jotta asiat tulevat näkyviksi ja niille voidaan tehdä jotain.

25.11.2024 12:50 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

@katariinaylonen is following 20 prominent accounts