Lone Koefoed Hansen's Avatar

Lone Koefoed Hansen

@koefoed.bsky.social

Dansk/english. Feminist mind and a curious soul. Danish academic (digital things, art, and design) @AarhusUni.bsky.social Opinionated. Here to learn from others. She/her. Pondering being more active here. Århus, København, Mols, Møn, Allinge: 🧡

691 Followers  |  156 Following  |  868 Posts  |  Joined: 05.10.2023  |  2.0025

Latest posts by koefoed.bsky.social on Bluesky

Jeg har lige fået et brev. Det blev afsendt for 4 uger siden fra Malmø.

16.02.2026 08:29 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

Århus’ næststørste busstoppested (Klostertorv) hvor der kommer en bus ca hvert andet minut: 10 dage efter snefaldet ligger der en 40cm bred og 10cm høj drive af is ud mod vejen. Man skal gå på is, hvis man skal ind eller ud af en bus.
10 dage efter.
Men nejnej, man kan ikke tale om prioriteringer.

16.02.2026 07:48 — 👍 5    🔁 1    💬 0    📌 1
Screenshot af en kommentar på Fb:

Mona Juul det uheldige er jo, at der er kommet rigtig meget ballade ud af at nogen basalt set har peget på, at prioriteringer af infrastruktur rammer og gavner befolkningsgrupper forskelligt.
Der er fx solid svensk data fra
2015 som pba en analyse af
tilskadekomne på skadestuerne
viste, at kvinder er overrepræsenteret i dem, der brækker arme og ben i is- og sneglat vejr, og at det bl.a. skyldes at de meget oftere er bløde trafikanter. Så hvis nu vi havde dansk data (det har vi mig bekendt ikke) eller hvis nu politikere efterspurgte den (den idé må du gerne løbe med), så var der jo en form for sandsynlighed for, at vi kunne få faktisk opdateret viden på situationen i DK. Om vi også i DK har flere kvinder, der om vinteren falder og kommer til skade, fordi deres transportform ikke understøttes af vinterberedskabet.

Screenshot af en kommentar på Fb: Mona Juul det uheldige er jo, at der er kommet rigtig meget ballade ud af at nogen basalt set har peget på, at prioriteringer af infrastruktur rammer og gavner befolkningsgrupper forskelligt. Der er fx solid svensk data fra 2015 som pba en analyse af tilskadekomne på skadestuerne viste, at kvinder er overrepræsenteret i dem, der brækker arme og ben i is- og sneglat vejr, og at det bl.a. skyldes at de meget oftere er bløde trafikanter. Så hvis nu vi havde dansk data (det har vi mig bekendt ikke) eller hvis nu politikere efterspurgte den (den idé må du gerne løbe med), så var der jo en form for sandsynlighed for, at vi kunne få faktisk opdateret viden på situationen i DK. Om vi også i DK har flere kvinder, der om vinteren falder og kommer til skade, fordi deres transportform ikke understøttes af vinterberedskabet.

Min kommentar, fortsat: 
Det er næsten uhyggeligt at faldulykker skal gøres til et spørgsmål om woke
identitetspolitik. Det strider mod den data, vi trods alt har, og hvis den star til troende, er det jo vildt dyrt for samfundet i skadestuer og sygemeldinger.
Og det burde simpelt hen ikke være der, Kons lagde sin vægt.
Hvis du vil have referencer til
faktisk viden, og er interesseret i at blive klogere, så sig til. Jeg kan slås op på internettet.

Min kommentar, fortsat: Det er næsten uhyggeligt at faldulykker skal gøres til et spørgsmål om woke identitetspolitik. Det strider mod den data, vi trods alt har, og hvis den star til troende, er det jo vildt dyrt for samfundet i skadestuer og sygemeldinger. Og det burde simpelt hen ikke være der, Kons lagde sin vægt. Hvis du vil have referencer til faktisk viden, og er interesseret i at blive klogere, så sig til. Jeg kan slås op på internettet.

>nu har jeg skrevet til Mona Juhl. Hun svarer nok ikke.
Men hold kæft den valgkamp bliver træls når det hele kommer til at gå op i ragebait.

15.02.2026 12:45 — 👍 5    🔁 0    💬 2    📌 0

Jeg har ingen forventninger om at han, eller nogle af de andre der råbte op (sikkert sm memo fra en pressemedarb) kommer til at kravle ned af træet igen, uanset hvilke tal man viser dem. Hvis folk ikke vil falde, må de blive hjemme. Det er åbenbart umuligt at tænke vinterberedskabet på andre måder.

15.02.2026 06:59 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Jeg kan simpelt hen ikke se hvad faldulykker har at gøre med det, du taler om. Men hvis du gerne vil tale om skævhed i jobprofiler, så er du da vældig velkommen til at starte en tråd om det.

14.02.2026 23:09 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Jeg forstår godt at du vil sige det så klart, men det er der ikke enighed om i forskningen. En handling kan være racistisk eller sexistisk selvom den ikke havde intention om at være det. Hverdagssexisme er et godt eksempel.

14.02.2026 19:24 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Vil du have et par screenshot?

14.02.2026 19:18 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Hvis man stadig kunne sende breve ville jeg sende ham en kommenteret udgave af Criado Perez’ bog. Men det er ikke 50kr værd i porto.
Han har ellers flere gange været en helt fornuftigt tænkende minister. Men så vil han åbenbart insistere på at mindskning af faldulykker er identitetspolitik.

14.02.2026 19:14 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Og jeg har diskuteret i diverse kommentarspor, herunder JES’, hele det sidste døgn. Bortset fra at jeg også har passet mit weekendarbejde.

14.02.2026 19:10 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Det kommer an på definitionen. Det er bøvlet, men det er sådan det er. Vi er enige om at der er forskel på onde hensigter og utilsigtede effekter, men skadevirkningen kan i praksis være meget ens.
Hvis ikke man fx opdager sin homofobiske handlemåde, går den ud over nogen —fx locker room talk.

14.02.2026 19:08 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Og ift snerydning har det også været en læreproces for mig at se Mutti når hendes villavej måske er glat. For hvis hun falder med sin rollator som 91-årig er det skidt.
Og jeg er endda vokset op i et hjem med kørestol OG en far der styrede kommunens vinterberedskab. Så har ligesom en del erfaring.

14.02.2026 17:03 — 👍 3    🔁 0    💬 0    📌 0

>jeg er sexistisk og racialiserende og uperfekt hver dag. Men jeg øver mig i at opdage det og i at forstå hvordan min væren i verden har effekter på andre. Og så gøre det bedre hele tiden. Hård træning. Men god og lærende.

14.02.2026 16:59 — 👍 2    🔁 0    💬 2    📌 0

>dvs at den snævre definition er til majoritetens eller undertrykkerens eller mobberens fordel. Mange synes at den brede er ubehagelig, min teori er at det også skyldes at det er ubehageligt at blive konfronteret med sine egne uperfektheder. >

14.02.2026 16:57 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Det bøvlede ved ord som racisme og sexisme er, at de både kan forstås snævert (der var hensigt) og bredt (det havde den effekt), og begge dele er rigtige. Den snævre variant har den fordel, at den gør det nemmere at undvige sine upassende handlinger fordi man kan sige “det var ikke min mening” >

14.02.2026 16:53 — 👍 0    🔁 0    💬 2    📌 0

>Perez’ bog har et utal af eks på, at vi simpelt hen ved mere om mandekønnet eller at det er favoriseret i rigtig mange strukturer/fænomener (et andet berømt eksempel er sikkerheden i biler hvor det først var for nylig at der kom crashdukker baseret på en gennemsnitskvindekrop). Statistik og data.

14.02.2026 15:29 — 👍 4    🔁 0    💬 0    📌 0

Nej. Når man siger at noget har en kønnet slagside handler det om at med de nuværende mønstre/situation, så påvirkes køn (kunne også være alder ell førlighed) forskelligt.
Det er *muligt* at der ville være omvendt i et samfund hvor beslutningskraftens erfaringer er cykel men det er ikke pointen.

14.02.2026 15:26 — 👍 2    🔁 0    💬 2    📌 0

Kommentarsporet ser til gengæld d som om at det var et gigantisk selvmål hun fik lavet sig der.
Kirsten, hvis du læser med her på kanalen, så synes jeg at du skal bruge ti min på min tråd som denne samtale sprang ud af. Du vil blive klogere og så kan du jo sige det videre til dine kolleger.

14.02.2026 14:35 — 👍 5    🔁 0    💬 0    📌 0
Cykelsti og vej der er helt bar asfalt. Snedriver langs kanterne.

Cykelsti og vej der er helt bar asfalt. Snedriver langs kanterne.

>Syddjurs kommune har iø haft næsten samme rydningsniveau for hårde og bløde borgere langs bugten lige siden sneen først kom. Og det kan man ikke tage for givet ude på landet, hvor der ikke er så mange cyklister. Men der kommer jo slet ingen, hvis ikke de kan regne med farbarheden. Så 🧡 for det.

14.02.2026 13:44 — 👍 9    🔁 0    💬 2    📌 0

>jeg tilføjer lige noget Mutti og jeg kom i tanke om da vi talte om, hvordan Farmand prioriterede (han var ansvarlig for vinterberedskabet i min barndoms kommune):
Hvis der var rigtig meget snevejr, så sendte han en sneplov foran hjemmeplejebilen om natten. Ikke så meget pis derude på landet.

14.02.2026 13:25 — 👍 10    🔁 0    💬 1    📌 0

Jeg ved ikke om nogen har en artikuleret grund. Offentlig transport i byerne er i hvert fald uanset svær, når man skal hen til den via jordarealer der skiftevis ikke er ryddet eller har store snedriver efter at sneploven til bilbanen var der. Og det var det, de svenske byer indså.

14.02.2026 13:21 — 👍 3    🔁 0    💬 0    📌 0

Præcis. De skulle lave færre kørsler hvis folk ikke gik og faldt.

14.02.2026 12:48 — 👍 3    🔁 0    💬 1    📌 0

Det handler om hvordan vi er vænnet til at se behovspyramiden (hvis man kan kalde den det), og automatreaktionen fra dem, der råber vildt højt lige nu, er da også, at det er helt logisk og rigtigt hvad man gør nu. Men måske ikke? Det var i hvert fald det spm nogle svenske byer stillede sig selv.

14.02.2026 11:37 — 👍 2    🔁 0    💬 1    📌 0

Ingen siger at der er bevidst. Tværtimod. Men derfor har det den effekt alligevel. Jeg vil anbefale at læse Perez’ kapitel (og hele bogen, faktisk), som jeg omtaler helt til sidst i tråden.

14.02.2026 11:35 — 👍 6    🔁 0    💬 0    📌 0

Tak.

14.02.2026 11:34 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

Jeg kiggede lige. STRADA som har den slags info i Sverige er ikke åben data.

14.02.2026 10:45 — 👍 3    🔁 0    💬 1    📌 0

Nej jeg har ikke undersøgt det. Hvis der er åben data fra det svenske sundhedsvæsen må man kunne slå det op.

14.02.2026 10:39 — 👍 2    🔁 0    💬 1    📌 0

Jeg vil anbefale at læse det kapitel af Criado Perez, som jeg anbefaler til sidst i min tråd. Hun forklarer grundigt og fint, hvorfor også trafikprioriteringer har en kønnet slagside.
Det gør Henriette Laursen sådan set også i de 11 min interview i radio4 i går eftermiddags.

14.02.2026 09:08 — 👍 9    🔁 0    💬 0    📌 0

Og så blev hun interviewet om en udtalelse fra Cyklistforbundet, som brugte ordet sexisme, et ord hun helst ikke selv ville bruge.
Skal ellers lige love for at det blev samlet op af dem, der allerede er i gang med valgkamp. Skal vi vædde på at de hverken har hørt interviewet eller læst op.

14.02.2026 07:48 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

Og det er så tydeligt at det er et koordineret talking point. De siger alle sammen det samme (noget med ambulancer) og hvor er det idiotisk og forstemmende, at de nu tror at de skal rende rundt og vinde valg på at skælde ud på feminister, når (kigger rundt) alt er i brand.

14.02.2026 00:07 — 👍 21    🔁 0    💬 2    📌 0
Kapitlet i Criado Perez bog. Spol hen til cirka s60 i sample-interfacet henne i eReolen. Jeg lover, at det er spændende læsning.

Kapitlet i Criado Perez bog. Spol hen til cirka s60 i sample-interfacet henne i eReolen. Jeg lover, at det er spændende læsning.

>bonus: eReolen har kapitlet om kønnet snerydning i sin “free sample” dvs man kan læse det hele uden at skulle stå i kø til bogen. Jeg kan generelt anbefale lige at læse op på ting, inden man æder sin pressemedarbejders hot take. Eller tror på en politiker der snart er på valg og poster med selfies.

13.02.2026 23:23 — 👍 41    🔁 4    💬 4    📌 0

@koefoed is following 20 prominent accounts