David Pfann's Avatar

David Pfann

@davidpfann.bsky.social

urban planning | unsustainable transport | city studies | Prague-based urbanismus | neudržitelná doprava | city studies | věčně studující OSVČ z Prahe na neplacené otcovské dovolené

126 Followers  |  408 Following  |  24 Posts  |  Joined: 04.10.2023  |  2.527

Latest posts by davidpfann.bsky.social on Bluesky

Jo, tohle tříštění tarifních systémů a dopravců je fakt mor. Místo těsnější integrace třeba i s autobusovou dopravou si tady ten jakž takž fungující systém takhle dusíme... (V Opavě jsem nakonec zatím nebyl fakt ani jednou 😅)

29.05.2025 14:56 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Jasně, je to celý o dost složitější. Vlakem zas typicky platíte na obou koncích za MHD, jak se jede ve víc lidech, už se to prodražuje dost. U auta záleží vlastní/půjčené/carsharing atp. (Zdravím z vlaku, lístek do 1. třídy 223Kč s IN50, cestou jsem udělal práci tak za 700, cena cesty cca -477 Kč 😀)

29.05.2025 14:20 — 👍 2    🔁 0    💬 0    📌 0

💯

29.05.2025 13:25 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Jo, to neřízené tříštění systému je fakt průšvih. Já si naopak loni v létě poprvé IN50 koupil v očekávání častějších jízd Praha-Opava a pak přišly povodně a všechno v Opavě se zaseklo 😅. Nicméně přijde mi, že s tím růstem cen jízdného se mi to možná vyplatí tak jako tak. Ale uvidíme...

29.05.2025 13:10 — 👍 1    🔁 0    💬 2    📌 0

To asi záleží na subjektivní definici "polopravidelnosti" 😅 Ale teď to je tak, že cca od útraty 2000 Kč ročně se ta IN25 vyplatí. Ono se to taky mohlo trochu pohnout s tím, jak se vlaky v posledních letech dost zdražily, zatímco cena IN karet je nějakou dobu stejná.

29.05.2025 11:11 — 👍 0    🔁 0    💬 3    📌 0

To jasně. Ale jak ukazuje i článek, na hodně relacích ten rozdíl není nijak zásadní. A 25% už je hodně. I když i tak může vlak vycházet dráž, mohou to pak převážit jiné jeho výhody.

IN25 dává smysl od 3 zpátečních cest Praha-Brno ročně. Od 8 je zadarmo. Což imho odpovídá cílovce článku.

29.05.2025 10:18 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Kdo jezdí na trasách s použitelným vlakem tak málo, že nedosáhne na IN25, ale má motivaci kvůli úspoře pár stokorun ročně číst te článek? Mnohem užitečnější by bylo vyjít z ceny s IN25 - to je info relevantní pro lidi, kteří někam jedou třeba jednou za dva měsíce (a často systém IN25 nechápou).(2/2)

29.05.2025 07:54 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Ach jo. Promarněná příležitost. Někdo si dal velkou práci, aby nakonec vznikl takovýhle článek. Cenová politika ČD je následující: jedu párkrát do roka vlakem, mám slevu 25% (IN25), jakmile jezdím trochu víc, platím si IN50 (=sleva 50%). Kdo je ale modelový cestující pro tenhle článek? (1/2)

29.05.2025 07:54 — 👍 6    🔁 0    💬 2    📌 0

Countless examples. Very prominent example is Viennese Mariahilferstrasse. Look for before/after pics! In Prague we have Na Příkopech. (So full of people everyone hates it 😅)
For deep dive into case study of non/implementation of similar measures in Denmark I recommend Flyvbjerg's Democracy & Power.

18.05.2025 04:44 — 👍 1    🔁 0    💬 0    📌 0

Jako tipuju, že publikum původního původního postu si úplně nepředstavovalo ani ten Zürich jako major european city, ale alespoň už je to trasa město-město. Paříž nice, Praha marná, no...

29.04.2025 09:42 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Jojo, s tímhle souhlas, mj proto jsem ani neupozorňoval na ty ceny, tam je to hodně tricky, co do toho počítat - parkování v cíli? Lístky na MHD v cíli? Amortizace auta? Kolik lidí? A to už je fakt hodně o těch use cases. Primárně ale nedává smysl to časově srovnání.

29.04.2025 09:28 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Ano, ale to se furt vrací k mému původnímu pointu. Píše o spojení mezi major cities, ne o spojení mezi random městečkem a vesnicí a i když to člověk chce vyvracet (což je legit), je fajn to dělat na relevantních případech. Ano, například 9h vlakem Paris-Berlin není polovina z těch cca 11h autem.

29.04.2025 09:23 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0
Post image

IC každou chvíli jede taky v Pardubicích nebo Ostravě. Můj point je, že když týpek napíše pro americké publikum o major cities, nula lidí si představí Hannover. (Screen random časů níž, dejme tomu +2h dojezd po městě, ale o tom nemá cenu se bavit bez konkrétního usecasu, jen těch 11h je fakt hodně.)

29.04.2025 08:49 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Při vší úctě - ani Hannover není v evropském kontextu úplně major city, z amerického pohledu už vůbec ne. (Praha je k diskuzi 😅) A současně ta čísla taky nejsou úplně reprezentativní, standardní cesta je mnohem rychlejší a levnější, ale to už jsme u té diskuze o konkrétních use cases.

29.04.2025 08:34 — 👍 0    🔁 0    💬 2    📌 0

Otázka, co všechno počítat do ceny a do času a aplikace na konkrétní use-cases je samozřejmě složitá. Nicméně mi přijde fajn upozornit na to, že píše o cestách mezi "major cities", což vesnice u Hannoveru ani Litomyšl spíš nejsou

29.04.2025 08:15 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Proto jsem psal o tý večerce v Lovosicích - ano, tam se vám na to vykašlou, protože je nedokážete zaplatit. V centru Prahy ale takovýhle náklad navíc prostě utáhnete. (ať už to jsou kancly MMR, nějaká advokátka nebo obchod pro turisty)

28.04.2025 18:18 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Jenže kdy "to ničemu nevadí"? Tady lidi chodí furt. OK, můžeme si říct, že omezení pár lidí někdy mezi půlnocí a čtvrtou ráno by se sneslo. Velmi pravděpodobně by vás to ale vyšlo řádově dráž, než to někoho nechat pár set metrů vozit přes den.

28.04.2025 11:44 — 👍 0    🔁 0    💬 0    📌 0

Naopak, právní rámec je jasný - z chodníku se prostě autem zásobovat nesmí. A je na majiteli provozovny, jak si to zařídí jinak. Samozřejmě pokud tam má někdo sklad cihel nebo turbín, půjde to bez auta dost blbě, ale to jsou zrovna věci, které na Malé Straně stejně moc nechceme..

28.04.2025 09:58 — 👍 0    🔁 0    💬 1    📌 0

Tak to není třeba si živě představovat - že na to kašlou, je vidět na té fotce. Pokud se tomu fyzicky nezabrání nebo se to nezačne postihovat, tak je pro majitele samozřejmě logičtější dělat to takhle. Ale provozně a finančně by to prostě šlo zajistit jinak...

28.04.2025 09:38 — 👍 3    🔁 0    💬 2    📌 0

Je to barák v jádru jedný z nejprestižnějších lokalit v okruhu několika stovek kilometrů, ne skomírající večerka na kraji Lovosic. Ať už tam zásobují cokoliv, vydělává to dost peněz na to, aby to někdo ručně dovezl na rudlu klidně z druhé strany Vltavy. 🤷

28.04.2025 09:29 — 👍 3    🔁 0    💬 1    📌 0

Můj oblíbený žánr: obrázek ze zahraničních měst "před a po", kde ten stav "před" vypadá cca jako pražské "po". ("po plánované velké rekonstrukci")

16.01.2025 13:48 — 👍 3    🔁 1    💬 0    📌 0
Preview
The new electric SUV market under battery supply constraints: Might they increase CO2 emissions? Two trends have shaped the European car market over the past decade: electrification and SUVisation. Recently, they have merged in a new product: the …

IMPORTANT: Study finds electrifying SUVs/pick-ups could actually INCREASE emissions by using up scarce battery material that could otherwise be used to electrify a lot MORE smaller cars (and e-bikes). Via @sciencedirect.bsky.social

SUVs are too big. #CarBloat
www.sciencedirect.com/science/arti...

10.01.2025 04:41 — 👍 439    🔁 130    💬 25    📌 8

S tím naprosto souhlasím. Já jsem se právě ozval jako potrefená husa 🤷

24.10.2023 19:41 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

Nejsem si úplně jistej. 😅
A nejsem si úplně jistý ani kdo jsi ty.
Ale zjevně se sledujeme na Twitteru.
(A tady to má zatím takovou tu atmosféru náhodně sesbíraných lidí, kteří se sešli po apokalypsa v bunkru, takže tu sleduju všechny, kdo mi jsou povědomí 😃)

24.10.2023 19:36 — 👍 2    🔁 0    💬 1    📌 0

Nojo nojo, jdu si sem konečně alespoň nakopírovat všechny tyhle věci z Twitteru 😅

24.10.2023 18:44 — 👍 1    🔁 0    💬 1    📌 0

@davidpfann is following 20 prominent accounts